Verleiden, verrassen én verbinden!

Het talent heeft het voor het uitkiezen, dus een verleidelijke doelgroepgerichte benadering met verrassingselementen zorgt ervoor dat je een streepje voor hebt op de concurrent. Niet alleen op de externe arbeidsmarkt, maar zeker ook intern bij het binnenhouden van dat schaarse talent.

 

Momenteel moet de focus worden gelegd op de meer duurzame middelen waarmee het talent verleid en verrast wordt, zoals ‘employer branding’, ‘arbeidsmarktcommunicatie’, ‘recruitment marketing’ en ‘candidate experience’. Het talent vinden is niet het probleem. In de huidige kandidatenmarkt is het belangrijk dat je in staat bent dit talent te verleiden om te solliciteren. De middelen als ‘source & search’ ‘jobboards’ en LinkedIn die meer en/of vooral gericht zijn op de actieve baanzoekers, zijn niet langer voldoende om alle vacatures in te vullen.

De schaarste op de arbeidsmarkt wordt steeds bepalender voor het werk van de wervingsprofessional: was dit in 2017 al zichtbaar, op dit moment zijn deze effecten nog groter. In de vorige editie van De Stand van Werven, het jaarlijkse onderzoek op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment in Nederland, werd al op vakmanschap aangedrongen omdat wervingsmiddelen en -‘trucjes’ van eerdere jaren steeds minder effectief (b)leken te worden.


De beste verleider met de mooiste verrassingen én beste verbinder wint in 2018 de harten van het talent.